Onderhoud schepen

Welkom bij de Westerschelde Ferry > Onderhoud schepen

Net zoals bij andere voertuigen hebben ook de schepen van de Westerschelde Ferry regelmatig onderhoud nodig. Met onderhoud bedoelen we dat we de schepen up-to-date houden. We voeren dan werkzaamheden uit die noodzakelijk zijn voor de veiligheid en continuïteit van de veerdienst. Dit gebeurt niet alleen als er iets kapot is, maar ook preventief zoals het keuren en onderhouden van veiligheidsmiddelen, reddingsmiddelen, gereedschappen en andere gebruiksartikelen zoals losse en vaste trappen.

Onderhoudsprogramma
Maar hoe weet je nu precies welke installatie of welk onderdeel (preventief) onderhoud nodig heeft? Dat basis van het onderhoud is allemaal vastgelegd in een gepland onderhoudssysteem. Dit onderhoudssysteem houdt precies bij aan welke technische-, nautische- en veiligheidsinstallaties onderhoud uitgevoerd moet worden. Sommige controles moeten namelijk dagelijks gedaan worden. Andere wekelijks, maandelijks, jaarlijks of twee jaarlijks. Ook het aantal draaiuren van installaties en wie verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het onderhoud is vastgelegd in dit onderhoudssysteem.

 

Intensief-preventief onderhoud
De Westerschelde Ferry vaart met twee schepen. Als we intensief-preventief onderhoud uitvoeren, heeft dit invloed op de dienstregeling. Voor bijvoorbeeld een motorruil moet een schip het dok in. Dit plannen we alleen in een rustige periode zoals bijvoorbeeld een schoolvakantie tijdens het laagseizoen. We varen dan al een dienstregeling met één schip, waardoor onze passagiers zo min mogelijk hinder van het onderhoud ondervinden.

Thuiskomertje
Helaas hebben we soms ook te maken met onverwachte storingen. Alle onderdelen en installaties aan boord van de schepen zijn daarom dubbel uitgevoerd. Dit betekent bijvoorbeeld dat er aan boord twee motoren zijn. Je kunt dit vergelijken met het reservewiel, het thuiskomertje, in je auto. Mocht één van de motoren tijdens het varen uitvallen, dan kan het schip op de andere motor veilig de overtocht afmaken. Daarna moet het schip wel uit de vaart genomen worden om de defecte motor te repareren. Dit doen we voor de veiligheid van zowel onze passagiers als bemanning. We doen er dan alles aan om een storing zo snel mogelijk te verhelpen.